• "המפצח": האוצר האבוד – כך הבנקים סיכלו את הרפורמה

"המפצח": האוצר האבוד – כך הבנקים סיכלו את הרפורמה

ועדת שטרום שעסקה בריכוזיות הבנקים בישראל סיפקה מסקנות מרחיקות לכת שאף אומצו והפכו לחוק. בדרך ליישומן, הבנקים הצליחו לפעול בדרך שגרמה למהפכה הגדולה ללכת לאיבוד. איך זה קרה?

זאת היתה אמורה להיות הרפורמה הכי משמעותית שנעשתה בישראל בעשורים האחרונים: ועדת שטרום, הוועדה להגברת התחרותיות בין הבנקים, עסקה בבעיית הבסיס שגרמה ליוקר המחייה: הריכוזיות של הבנקים.

מסקנות הוועדה היו מרחיקות לכת: הקמת בנקים חדשים, ניתוק חברות האשראי מהבנקים, הורדת עמלת הסליקה ופתיחת השוק לתחרות. המסקנות אומצו כלשונן והפכו לחוק לפני כשנה. כל מה שנותר היה ליישם אותן.

אבל זה לא קרה. כך למשל, בענף מתרחש שינוי מבני רק שהוא לטובת הבנקים הגדולים: בנק מזרחי עומד לבלוע את בנק אגוד ומקטין את התחרות במקום להגדילה. בנק אגוד הקטן היה כמעט היחיד שהתחרה בשנים האחרונות בקונגלומרטים: מחשבון ללא עמלות למשך שלוש שנים ועד אפס אחוז ריבית על המינוס. ועכשיו ייעלם, בניגוד להמלצות הוועדה לפיהן שחקנים חדשים יוכלו לתת לאזרחים הלוואות בזול.

דוגמה נוספת היא טריא, פלטפורמה שבה ניתן להלוות וללוות כסף בלי להזדקק לבנקים. ועדת שטרום קבעה שאת השירות הזה אסור לבנקים בכלל לפתח על מנת לאפשר כניסה של שחקנים חדשים שיוכלו לשפר את הריבית שהלקוח יקבל או ישלם. בתגובה, בנק לאומי סגר את הגישה לחשבון הנאמנות וסירב לנהל דיאלוג עם טריא. "הבנק לא היה מוכן לדבר איתנו ישירות", אומר איל אלחיאני, מנכ"ל החברה. רק לאחר שטריא פנתה למפקח על הבנקים, הבעיה נפתרה מיידית.

תגובת משרד האוצר: "ועדת היישום של חוק שטרום התכנסה בחודשים האחרונים כדי לנסח את התבחינים הבסיסיים שיישקלו בין היתר במסגרת המלצתה לשר האוצר. כלל הקריטריונים ייקבעו מתוך הסכמת כל גורמי הממשלה לרבות בנק ישראל, רשות שוק ההון והרשות להגבלים עסקיים".

מהפיקוח על הבנקים נמסר: "בנק ישראל פועל לקדם את הרפורמה לטובת לקוחות הבנקים. הרפורמה מורכבת משינויים מבניים ויסודיים וככזו יחלוף זמן עד שמלוא פירותיה יורגשו. עם זאת כבר היום הלחץ התחרותי מתבטא בירידה בעמלות הסליקה, בגידול היצע האשראי הקמעונאי ובתחומי החדשנות הדיגיטלית. כמה מהטיעונים שהוצגו על פגיעה לכאורה בתחרות והגדלת הריכוזיות אינם עולים בקנה אחד עם ניתוח כלכלי הגיוני שלטעמנו לא התבטא בכתבה".

בנק לאומי מסר: "הבנק פועל זה כמה שנים בשיתוף פעולה עם חברות פינטק מקומיות. גם במקרה המוזכר בכתבה לאומי פעל בהתאם להוראות הדין והנחיות הרגולציה".
בנק הפועלים מסר: "בבנק הפועלים אין כל נוהל האוסר על העברת כספים לחברות P2P. מדי יום מתבצעות מאות העברות כספים לחשבונות של חברות אלה ומחברות אלה אל הבנק. המקרה המתואר בכתבה אינו מוכר לנו".

 

אבי עמית, 18/11/2017, המגזין

 

מאמרים כללי

  • מהי המסלקה הפנסיונית?

    המסלקה הפנסיונית, הפועלת מתוקף יוזמה של משרד האוצר ובפיקוחו, מציעה פלטפורמה דיגיטלית היוצרת שדרוג משמעותי בשוק החיסכון הפנסיוני. באמצעות המסלקה הפנסיונית יכול כל אזרח במדינת ישראל לקבל תמונת מצב מלאה ועדכנית על החסכונות הפנסיונים הצבורים לזכותו. המסלקה מיועדת להעברת מידע מכלל גופי הביטוח, הפנסיה והגמל לציבור החוסכים ולקהל סוכני הביטוח והיועצים הפנסיונים. בעתיד, תאפשר המסלקה הפנסיונית, גם העברת כספים וביצוע פעולות במוצרים הפנסיונים. המסלקה מציעה ממשק מאובטח וידידותי למשתמש אשר צפוי להגביר את התחרותיות והשקיפות בשוק החיסכון הפנסיוני ולהפוך את המידע על החסכונות הפנסיונים שלנו לנגישים מתמיד.

  • האם חייב להיות קשר טוב בין הורים והילדים בכדי שהם ירשו אלו את אלו?

    החוק מאד ברור- החוק אינו אומר שחייב להיות קשר בין ההורים וילדיהם בכדי שהם ירשו אלו את אלו. החוק לא קובע שיש חובה במערכת יחסים טובה בכלל כדי לרשת את בן הזוג.

  • האם ניתן למשוך כספים מקופת גמל ללא מס גם אם טרם הגעתי לגבי 60?

    כן, ניתן למשוך כספים מקופת גמל לפי תנאים מסוימים (ראה מידע מלא במאמרים כללי), עבור קופות עם צבירות עד 8000 ₪ שאינן פעילות בהליך מהיר וללא מס.

  • מהם הסכנות בהענקת מתנות לילדים, למה צריך להיות מודעים?

    1. העברה רצונית של הרכוש על ידי הילדים – הגנה מפני נוכלים ושאר "רוצי טובתם" 2. העברה לא רצונית של הרכוש על ידי הילדים – גירושין, נושים. 3. פטירה של הילדים – הורשה

  • מהו חוק תיקון דיני המשפחה (מזונות)?

    על פי חוק תיקון דיני המשפחה אדם חייב במזונות שאר בני משפחתו. (רלוונטי ביותר במצבי סיעוד שבה העלות הטיפול השוטפת היא גדולה מאד. עולה השאלה מי יממן את העלות?).

צרו קשר

לקביעת פגישה ולפרטים נוספים,
נא השאירו פרטים ואשוב אליכם בהקדם

  • שם
  • דוא"ל
  • טלפון
  • נושא
אין לראות באתר זה משום המלצה לרכישה או למכירה של מוצר ביטוח או מוצר פיננסי כלשהו או תחליף לייעוץ, המתחשב הן בנתונים ובצרכים של כל לקוח, הניתן ע"י בעל רישיון לייעוץ כקבוע בחוק. יוסי פיצחדזה סוכנות לביטוח פנסיוני (2018) בע"מ, הנה חברה בעלת רישיון סוכן ביטוח פנסיוני, העוסקת בשיווק פנסיוני ולא בייעוץ פנסיוני. יוסי פיצחדזה סוכנות לביטוח פנסיוני משווקת את מוצריהם של מגוון גופים מוסדיים המפורטים באתר החברה. יוסי פיצחדזה סוכנות לביטוח פנסיוני בעלת זיקה, כהגדרתה בחוק הפיקוח על שירותים פיננסים (עיסוק בייעוץ פנסיוני ושיווק פנסיוני), תשס"ה-2005, למוצרים פנסיונים המשווקים על-ידה והיא עשויה להעדיף מוצרים אלה בעת מתן שירות ללקוח. מדיניות הגנת הפרטיות יוסי פיצחדזה סוכנות לביטוח פנסיוני (2018) בע"מ (להלן – "הסוכנות") היא סוכנות לביטוח הפועלת בהתאם לרישיון התאגיד שניתן לה על ידי רשות שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר. כל המידע שנמסר לסוכנות לצורך קבלת הצעות לביטוח, בעבר בהווה או שיימסר בעתיד, נשמר במערכות המחשוב של הסוכנות, ומוגן באמצעות מתקדמים ובהתאם לתקנים קפדניים שנועדו לשמור על המידע שמסרתם, ועל סודיותו. מערכות המחשוב של הסוכנות רשומים כמאגרי מידע כדין והן מנוהלים בהתאם להוראות חוק הגנת הפרטיות 1981 והתקנות על פיו. שמירת המידע וסודיותו, נחוצים על מנת שנוכל להעניק לכם שירות עבור המוצרים שרכשתם באמצעותנו. במסירת המידע לצורך קבלת הצעות וטיפול במוצרים שלכם, הנכם מאשרים, שהמידע נמסר מרצונכם ובהסכמתכם. המידע והנתונים שמסרתם וכל עדכון שלהם יישמרו במאגרי המידע של הסוכנות וישמשו למתן ההצעות, הפקה וחידוש פוליסות, ניהול שוטף של תיק ההשקעות שלכם, מתן שירות לקוחות ולדיוור ישיר ויצירת קשר למתן מידע בקשר עם מתן המוצרים והשירותים בהתאם לפרטים שמסרתם. אם הסוכנות תארגן את פעילותה במסגרת תאגיד אחר או תתמזג עם גוף אחר, היא תהיה זכאית להעביר לתאגיד החדש העתק מן המידע שנאגר אודותיכם ובלבד שתאגיד זה יקבל על עצמו כלפי את הוראות הצהרה זו. הסוכנות תעביר מידע אישי לגורמים הבאים: חברות ביטוח, בתי השקעות,, סוכני ביטוח וסוכני משנה או סוכנים משותפים, שותפים עסקיים, לצורך קבלת הצעות לביטוח ולקיום חובות המוטלות על הסוכנות על פי דין. הסוכנות תעשה שימוש במידע אך ורק למטרה שלשמה הוא נמסר. כל אדם זכאי לעיין במידע אישי אודותיו המוחזק בידי הסוכנות; הסוכנות תאפשר לנשוא המידע לעיין במידע אישי אודותיו לאחר הגשת בקשה בהתאם להוראות החוק, כל עוד לא קיימת עילה שבדין לדחיית הבקשה. נשוא המידע זכאי להגיש בקשה בכתב לתיקון מידע אישי או למחיקת מידע אישי שאינו נכון, שלם, ברור או מעודכן, והסוכנות תתקן את המידע האישי כל עוד לא קיימת עילה שבדין לדחיית הבקשה. נשוא המידע זכאי לדרוש בכתב שמידע אישי אודותיו יימחק ממאגר המידע. בקשות למימוש זכות העיון, תיקון או התנגדות לדיוור ישיר יש להפנות ל- יוסי פיצחדזה בטלפון: 058-4098148 או במייל: yosi@yosi-fp.co.il הסוכנות תשיב על בקשה למימוש זכות העיון במהירות האפשרית ובכל מקרה לא יאוחר מתוך 30 יום מיום שנקבלה. הסוכנות אוספת מידע לגבי המבקרים והמשתמשים באתר מתוך מטרה לשפר את איכות וטיב השירותים שהיא מעניקה באמצעות האתר. המדובר במידע כללי על המבקרים באתר ומידע שאינו מכיל פרטים אישיים. מידע כללי אודות המבקרים באתר נאסף על בסיס מצטבר ואנונימי , דהיינו באופן שלא ניתן לשייך כל מידע מזהה ופרטים אישיים כלשהם למידע האמור ולהיפך. המידע הכללי לגבי המבקרים באתר נאסף לשם שיפור תוכן האתר, איכותו וטיב השירותים הניתנים באמצעותו. כל הפרסומים באתר זה הינם לידיעה כללית בלבד ואינם מהווים ואין לראות בהם בשום דרך ייעוץ, המלצה, חוות דעת או שידול לבצע עסקת ביטוח. הפרסומים אינם מהווים הצעה לביטוח, הצעה לכריתת חוזה ביטוח או התחייבות לפרמיה, תעריף או מחיר ואין לראות בהם התחייבות למתן שירות כתחליף להליך המתחשב בנתוניו ובצרכיו האישיים והספציפיים של כל סוכן או לקוח. הנתונים והדעות המוצגים בפרסומים נכונים למועד כתיבתם וכפופים לשינויים בכל עת ללא הודעה מוקדמת. המידע הכלול בפרסומים זה לא ישמש לקביעת הזכויות והחובות של לקוח כלשהו או ככלי לפרשנותן. זכויות וחובות כאמור ייקבעו אך ורק לפי תנאי התקשרות התואמים את נתוניו וצרכיו האישיים והספציפיים של כל לקוח. התכנים בפרסומים זה הינם רכושה הבלעדי של הסוכנות והם מוגנים בזכויות יוצרים ובזכויות קנייניות אחרות. אין להפיץ, להעתיק או לעשות כל שימוש אחר בפרסומים או בחלק מהם ללא קבלת אישור מהסוכנות בכתב ומראש. ט.ל.ח
תפריט נגישות
LM web solution