• הפיקדון המוזר של בנק הפועלים: המניות עלו – הלקוחות הפסידו

הפיקדון המוזר של בנק הפועלים: המניות עלו – הלקוחות הפסידו

החלום של לקוחות בנק הפועלים על פיקדון אטרקטיבי שמשקיע במניות סייבר הסתיים במפח נפש. המניות שנבחרו עלו ב–18%, אך הלקוחות לא הרוויחו, ואף הפסידו חלק מהקרן ■ הפועלים: "הבנק מצר על ההפסד"

החלום של לקוחות בנק הפועלים (2,588 +0%על פיקדון אטרקטיבי, הסתיים בהפסד. לפני שנה הציעו יועצים של הבנק ללקוחות להשקיע את כספם למשך שנה בפיקדון שקלי ייחודי שיצר הבנק. הפיקדון, אמרו בבנק, מאפשר להיחשף למניות הסייבר הגדולות בעולם — ובכך להגדיל את פוטנציאל התשואה בפיקדון. בסופו של דבר, בתום שנה, המניות שנבחרו אכן הניבו תשואה ממוצעת יפה של 18%, אך הלקוחות לא רק שלא קיבלו חלק מהרווחים, אלא אף הפסידו חלק מכספי הקרן.

בעקבות הריבית הנמוכה ועליית קרנן של מניות הסייבר, הציעו בבנק ללקוחות פיקדון "סייבר אקסטרה יתרון מובנה". הפיקדון התבסס על עשר מניות של חברות הפועלות בתחום הסייבר ונסחרות בארה"ב. הפיקדון נבנה בסגנון של מוצרים מובנים בנקאיים עם חשיפה למניות והבטחה של קרן ההשקעה או לפחות של רוב הקרן. במקרה הזה היתה הבטחה של 98% מהקרן, ובסוף התקופה "קיבלו" החוסכים לפיקדון מענק שלילי של 2%, שגרם להם בשורה התחתונה להפסיד גם חלק מהקרן. בדו"ח הסופי ששלח הבנק ללקוחות הוא כינה 2% שגבה מהם במלה "מענק".

אף שהפיקדון הוצג כהשקעה סולידית עם פוטנציאל יפה, תנאי הפיקדון נבנו ונוסחו בצורה שהופכת את ההשקעה להימור ללא אפשרויות בחירה ועם סיכוי נמוך לרווח. נראה שגם מומחה בתחום מניות הסייבר לא היה מצליח כשתנאי הפיקדון הם כאלה. כל שכן, כשמדובר בלקוחות הבנק שמקבלים מיועצי השקעות המלצה להשקעה אטרקטיבית שנראית תמימה.

לפי כללי הפיקדון שניסחו בבנק, כמעט בכל מצב סביר החוסכים צפויים להפסיד או לקבל ריבית נמוכה ומאכזבת. לכל אחת מעשר מניות הסייבר שנבחרו לפיקדון יש משקל שווה של 10% לתרומה לתשואה הסופית של הפיקדון. כך, מניה שתניב 2% תתרום לתשואה הסופית 0.2%.

בכללי הפיקדון של בנק הפועלים, תשואה גבוהה תסב לכם נזק לפיקדון. במשך שנה שלמה תצטרכו להחזיק אצבעות במתח ובדריכות שהמניות המוצלחות לא יהיו מוצלחות מדי ולא יניבו תשואה מצטברת של 25% או יותר. במקרה כזה תאבדו את התשואה שנצברה, ותישארו רק עם תשואה של 2% מאותה מניה, והיא תתרום לתשואה הכוללת 0.2% בלבד.

לפי כללי הפיקדון, גם אם ברגע אחד מתוך שנה שלמה של השקעה, המניה עלתה ונגעה בתשואה של 25% או יותר, תאבד רוב התשואה מאותה מניה ותישאר רק תשואה שולית של 0.2% ממנה. החל מאותו רגע כבר לא משנה מה יקרה במניה, היא לא תניב תשואה גבוהה יותר. לעומת זאת, אם תהיה תשואה שלילית, הפיקדון יספוג את מלוא התשואה השלילית של המניה.

אחרי שנה רוב המניות שנבחרו לפיקדון עלו, חלקן הרוויחו אפילו יפה מאוד. ואולם, התנאים שניסחו בבנק גרמו לכך שהלקוחות לא באמת נהנו מהרווחים האלה. שלוש מהמניות שנבחרו הניבו תשואה של יותר מ–40% בשנה, אחת מהן יותר מ–47%. רק שלוש מניות שנכללו בפיקדון הניבו תשואה שלילית. אחת הניבה 3.23%–, השנייה 6.19%–, והשלישית הניבה תשואה שלילית של 13.92%. מכיוון שלכל מניה יש משקל זהה לתשואה הכוללת, בהשקעה עם תנאים נורמליים המצב היה צריך להיות פנטסטי עם תשואה ממוצעת מרשימה של 18% בשנה. היות שהתשואה היא במונחים דולריים והפיקדון הוא שקלי, היחלשות הדולר בתקופה הזו ב–4.87% אמנם פוגעת ומקזזת חלק מהתשואה, אך עדיין מותירה ללקוחות תשואה יפה של 13% בשנה.

מענישים בבנק על תשואה גבוהה מדי

אלא שתנאי הפיקדון המוזרים שטוו בבנק הפועלים הענישו את הלקוחות על מניות שהניבו תשואה גבוהה מדי. לכן, בסופו של דבר, למרבה הפלא התשואה הדולרית היתה בכלל שלילית של 0.51%, ובמונחים שקליים מדובר על תשואה שלילית של 6.5%. היות שרק 98% מהקרן מובטחים, בשורה התחתונה החוסכים הפסידו 2%. אף שאלו היו התנאים והכללים של הפיקדון, קשה לקבל אותם ואת התמונה הסופית. לקוחות הבנק קיבלו מיועציו המלצה והצעה לפיקדון שמשקיע במניות מתחום הסייבר. המניות הצליחו בגדול הן במונחי תשואה דולרית ובמונחי תשואה שקלית, אך לא רק שהם לא הרוויחו דבר על הפיקדון, אלא אף הפסידו 2% מהקרן — "מענק" מהלקוחות לבנק. התנאים שעשה הבנק הופכים את הפיקדון לחסר כל היגיון השקעה, ואף חסר סיכוי של הימור מושכל.

בנוסף, יש פער מוזר של שבוע לרעת החוסכים בין הדגימה האחרונה של מחירי המניות שנבחרו לפיקדון לבין הדגימה הקובעת של שער הדולר. הדולר נדגם ב–22 בפברואר, שבוע אחרי הדגימה האחרונה של מחירי המניות, ובזמן הזה הוא נחלש בעוד 1%. בפועל, זה לא משנה את התוצאה הסופית, אך משנה את התשואה הפוטנציאלית שהיו יכולים החוסכים לקבל בהשקעה בתנאים נורמליים.

מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "הבנק מצר על הפסד הלקוחות. אין לבנק כל רווח הנגזר מהפסד הלקוחות בפיקדון, ובאותה מידה אין לבנק כל הפסד אם הלקוחות מרוויחים בפיקדון. תנאי הפיקדון מוצגים בדף המוצר ובהסכם. היות שתשואת סל המניות בהתאם לתנאי הפיקדון הייתה שלילית, אין משמעות לירידה בשער החליפין וההצמדה של המענק אליו. יש לכך משמעות רק במקרה של תשואה חיובית".

נועם בר, 30/04/2018, דה מארקר

מאמרים כללי

  • מהי המסלקה הפנסיונית?

    המסלקה הפנסיונית, הפועלת מתוקף יוזמה של משרד האוצר ובפיקוחו, מציעה פלטפורמה דיגיטלית היוצרת שדרוג משמעותי בשוק החיסכון הפנסיוני. באמצעות המסלקה הפנסיונית יכול כל אזרח במדינת ישראל לקבל תמונת מצב מלאה ועדכנית על החסכונות הפנסיונים הצבורים לזכותו. המסלקה מיועדת להעברת מידע מכלל גופי הביטוח, הפנסיה והגמל לציבור החוסכים ולקהל סוכני הביטוח והיועצים הפנסיונים. בעתיד, תאפשר המסלקה הפנסיונית, גם העברת כספים וביצוע פעולות במוצרים הפנסיונים. המסלקה מציעה ממשק מאובטח וידידותי למשתמש אשר צפוי להגביר את התחרותיות והשקיפות בשוק החיסכון הפנסיוני ולהפוך את המידע על החסכונות הפנסיונים שלנו לנגישים מתמיד.

  • האם חייב להיות קשר טוב בין הורים והילדים בכדי שהם ירשו אלו את אלו?

    החוק מאד ברור- החוק אינו אומר שחייב להיות קשר בין ההורים וילדיהם בכדי שהם ירשו אלו את אלו. החוק לא קובע שיש חובה במערכת יחסים טובה בכלל כדי לרשת את בן הזוג.

  • האם ניתן למשוך כספים מקופת גמל ללא מס גם אם טרם הגעתי לגבי 60?

    כן, ניתן למשוך כספים מקופת גמל לפי תנאים מסוימים (ראה מידע מלא במאמרים כללי), עבור קופות עם צבירות עד 8000 ₪ שאינן פעילות בהליך מהיר וללא מס.

  • מהם הסכנות בהענקת מתנות לילדים, למה צריך להיות מודעים?

    1. העברה רצונית של הרכוש על ידי הילדים – הגנה מפני נוכלים ושאר "רוצי טובתם" 2. העברה לא רצונית של הרכוש על ידי הילדים – גירושין, נושים. 3. פטירה של הילדים – הורשה

  • מהו חוק תיקון דיני המשפחה (מזונות)?

    על פי חוק תיקון דיני המשפחה אדם חייב במזונות שאר בני משפחתו. (רלוונטי ביותר במצבי סיעוד שבה העלות הטיפול השוטפת היא גדולה מאד. עולה השאלה מי יממן את העלות?).

צרו קשר

לקביעת פגישה ולפרטים נוספים,
נא השאירו פרטים ואשוב אליכם בהקדם

  • שם
  • דוא"ל
  • טלפון
  • נושא
אין לראות באתר זה משום המלצה לרכישה או למכירה של מוצר ביטוח או מוצר פיננסי כלשהו או תחליף לייעוץ, המתחשב הן בנתונים ובצרכים של כל לקוח, הניתן ע"י בעל רישיון לייעוץ כקבוע בחוק. יוסי פיצחדזה סוכנות לביטוח פנסיוני (2018) בע"מ, הנה חברה בעלת רישיון סוכן ביטוח פנסיוני, העוסקת בשיווק פנסיוני ולא בייעוץ פנסיוני. יוסי פיצחדזה סוכנות לביטוח פנסיוני משווקת את מוצריהם של מגוון גופים מוסדיים המפורטים באתר החברה. יוסי פיצחדזה סוכנות לביטוח פנסיוני בעלת זיקה, כהגדרתה בחוק הפיקוח על שירותים פיננסים (עיסוק בייעוץ פנסיוני ושיווק פנסיוני), תשס"ה-2005, למוצרים פנסיונים המשווקים על-ידה והיא עשויה להעדיף מוצרים אלה בעת מתן שירות ללקוח. מדיניות הגנת הפרטיות יוסי פיצחדזה סוכנות לביטוח פנסיוני (2018) בע"מ (להלן – "הסוכנות") היא סוכנות לביטוח הפועלת בהתאם לרישיון התאגיד שניתן לה על ידי רשות שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר. כל המידע שנמסר לסוכנות לצורך קבלת הצעות לביטוח, בעבר בהווה או שיימסר בעתיד, נשמר במערכות המחשוב של הסוכנות, ומוגן באמצעות מתקדמים ובהתאם לתקנים קפדניים שנועדו לשמור על המידע שמסרתם, ועל סודיותו. מערכות המחשוב של הסוכנות רשומים כמאגרי מידע כדין והן מנוהלים בהתאם להוראות חוק הגנת הפרטיות 1981 והתקנות על פיו. שמירת המידע וסודיותו, נחוצים על מנת שנוכל להעניק לכם שירות עבור המוצרים שרכשתם באמצעותנו. במסירת המידע לצורך קבלת הצעות וטיפול במוצרים שלכם, הנכם מאשרים, שהמידע נמסר מרצונכם ובהסכמתכם. המידע והנתונים שמסרתם וכל עדכון שלהם יישמרו במאגרי המידע של הסוכנות וישמשו למתן ההצעות, הפקה וחידוש פוליסות, ניהול שוטף של תיק ההשקעות שלכם, מתן שירות לקוחות ולדיוור ישיר ויצירת קשר למתן מידע בקשר עם מתן המוצרים והשירותים בהתאם לפרטים שמסרתם. אם הסוכנות תארגן את פעילותה במסגרת תאגיד אחר או תתמזג עם גוף אחר, היא תהיה זכאית להעביר לתאגיד החדש העתק מן המידע שנאגר אודותיכם ובלבד שתאגיד זה יקבל על עצמו כלפי את הוראות הצהרה זו. הסוכנות תעביר מידע אישי לגורמים הבאים: חברות ביטוח, בתי השקעות,, סוכני ביטוח וסוכני משנה או סוכנים משותפים, שותפים עסקיים, לצורך קבלת הצעות לביטוח ולקיום חובות המוטלות על הסוכנות על פי דין. הסוכנות תעשה שימוש במידע אך ורק למטרה שלשמה הוא נמסר. כל אדם זכאי לעיין במידע אישי אודותיו המוחזק בידי הסוכנות; הסוכנות תאפשר לנשוא המידע לעיין במידע אישי אודותיו לאחר הגשת בקשה בהתאם להוראות החוק, כל עוד לא קיימת עילה שבדין לדחיית הבקשה. נשוא המידע זכאי להגיש בקשה בכתב לתיקון מידע אישי או למחיקת מידע אישי שאינו נכון, שלם, ברור או מעודכן, והסוכנות תתקן את המידע האישי כל עוד לא קיימת עילה שבדין לדחיית הבקשה. נשוא המידע זכאי לדרוש בכתב שמידע אישי אודותיו יימחק ממאגר המידע. בקשות למימוש זכות העיון, תיקון או התנגדות לדיוור ישיר יש להפנות ל- יוסי פיצחדזה בטלפון: 058-4098148 או במייל: yosi@yosi-fp.co.il הסוכנות תשיב על בקשה למימוש זכות העיון במהירות האפשרית ובכל מקרה לא יאוחר מתוך 30 יום מיום שנקבלה. הסוכנות אוספת מידע לגבי המבקרים והמשתמשים באתר מתוך מטרה לשפר את איכות וטיב השירותים שהיא מעניקה באמצעות האתר. המדובר במידע כללי על המבקרים באתר ומידע שאינו מכיל פרטים אישיים. מידע כללי אודות המבקרים באתר נאסף על בסיס מצטבר ואנונימי , דהיינו באופן שלא ניתן לשייך כל מידע מזהה ופרטים אישיים כלשהם למידע האמור ולהיפך. המידע הכללי לגבי המבקרים באתר נאסף לשם שיפור תוכן האתר, איכותו וטיב השירותים הניתנים באמצעותו. כל הפרסומים באתר זה הינם לידיעה כללית בלבד ואינם מהווים ואין לראות בהם בשום דרך ייעוץ, המלצה, חוות דעת או שידול לבצע עסקת ביטוח. הפרסומים אינם מהווים הצעה לביטוח, הצעה לכריתת חוזה ביטוח או התחייבות לפרמיה, תעריף או מחיר ואין לראות בהם התחייבות למתן שירות כתחליף להליך המתחשב בנתוניו ובצרכיו האישיים והספציפיים של כל סוכן או לקוח. הנתונים והדעות המוצגים בפרסומים נכונים למועד כתיבתם וכפופים לשינויים בכל עת ללא הודעה מוקדמת. המידע הכלול בפרסומים זה לא ישמש לקביעת הזכויות והחובות של לקוח כלשהו או ככלי לפרשנותן. זכויות וחובות כאמור ייקבעו אך ורק לפי תנאי התקשרות התואמים את נתוניו וצרכיו האישיים והספציפיים של כל לקוח. התכנים בפרסומים זה הינם רכושה הבלעדי של הסוכנות והם מוגנים בזכויות יוצרים ובזכויות קנייניות אחרות. אין להפיץ, להעתיק או לעשות כל שימוש אחר בפרסומים או בחלק מהם ללא קבלת אישור מהסוכנות בכתב ומראש. ט.ל.ח
תפריט נגישות
LM web solution